ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIRE
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.


SPONSORZY
ASSECO
PGNiG
ENEA

Polska Spółka Gazownictwa
CMS

PGE
CEZ Polska
ENERGA





MATERIAŁY PROBLEMOWE

Polscy wytwórcy wcale nie chcą kupować spółek dystrybucyjnych…
14.05.2004r. 08:17

dr Leszek Juchniewicz, Urząd Regulacji Energetyki
Oni chcą je dostać – twierdzi Leszek Juchniewicz, prezes Urzędu Regulacji Energetyki

("Energia Gigawat" – maj 2004)
Zanotował: Jacek Balcewicz
Dołączone pliki: Do odczytu plików wymagany jest program Acrobat Reader.


Dodaj nowy Komentarze ( 11 )

KOMENTARZE ( 11 )


Autor: Pierun 14.05.2004r. 09:10
No cóż, likwiduje się KDT więc szuka się stałego dochodu w inny sposób a mianowicie poprzez SD. Z tego powodu też nie podoba mi się konsolidacja pionowa i uważam to za poroniony pomysł. Jednakże nie zgodze się z stwierdzeniem iż wszystko oddać w ręce przedstawicieli rynkowych. Otóż ekonomiści i prawnicy i podobnej maści ludzie nie mają pojęcia o fizyce a co mówić o enregii, mozliwościach przesyłowych itd. itp. Myśle że niejednokrotnie to ekonomiści przyczynili się do sporych awarii systemowych.
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI

Autor: jf 14.05.2004r. 09:38
Ekonomiści, prawnicy i "podobnej maści ludzie" nie mają pojęcia również o przetwórstwie mleka, konstruowaniu samolotów, budowie kopalń itd. Nie przeszkadza im to jednak w osiąganiu dobrych efektów ekonomicznych w zarządzanych przez siebie inwestycjach. Jeśli osiągają złe - wypadają z rynku. Przekonanie, że tylko energetyk może decydować o tym jak ma wyglądać przedsiębiorstwo energetyczne, tylko mleczarz może prowadzić mleczarnię a farmaceuta aptekę, jest sprzeczne z podstawowymi zasadami gospodarki rynkowej - o czym również pisze pan Juchniewicz...
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI

Autor: PISCES 14.05.2004r. 10:51
Mogę zrozumieć widoczna niechęć Pana Prezesa URE do silnej energetyki, bo wtedy nie Administrator będzie rozdawał wyrazy własnego uznania. Podziwiam zręczność manipulacji faktami, które L. Juchniewicz z nieedoścignionym urokiem interpretuje korzystnie dla swoich wcześniej ustalonych celów- walki z integracja pionową. Od zawsze ignoruje obraz piomowo zintegrowanej energetyki zachodniej i nie dostrzega jej efektywności z związku z systemowym ciągiem technologicznym pozostającym pod ekonomicznym nadzorem jednego centrum właścicielskiego. Nieprawdą jest że efektywność monopolu i struktury zderegulowanej są różne, jest to zwykła manipulacja, bo i teoria i praktyka nie wykazują różnic. Przywołanie deregulacji w Anglii z lat 1988-1990 jest również manipulacja, bo dokonano jej z powodów politycznych - M Tacher walczyła wtedy z bardzo silną opozycją związkową zgrupowana w silnych infrastrukturalnych przemysłach - wydobywczym i energetycznym. Należało te związki osłabic poprzez podział. L. Juchniewicz dobrze zna patologie deregulacji angielskiej i je skrupulatnie przemilcza. Czy ten model prowadzi do wzrostu bezpieceństwa- widzimy na przykładach "domina awarii" wywołanych filozofią aukcji na połaczeniach transgranicznych, brakiem rozwoju wytwarzania silnie nadzorowanych i decydujących o wykorzystaniu kapitału inwestycyjnego Regulatorów.
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI

Autor: CANCER 14.05.2004r. 11:02
"Jajo czy kura?" , energia towar czy substytu towaru? Filozofia Prezesa Juchniwicza sprowadza się do stwierdzxenia " wszystko złoto- co pochodzi z URE". Czas pomyśleć o bezbronności rozdrobnionej energetyki, niezdolnej do konkurencj. Czas pomyśleć że dystrybutorzy nie spadli z nieba tylko w okresie poprzedzającym rozbicie energetyki to dzieki wytwarzaniu środki na rozwój zakładów energetycznych były wypracowywane również przez wytwórców. Obrzydzanie holdingu lub koncernu i straszenie że to one obedrą ze skóry odbiorcę, czas włozyć między bajki. Dotychczas tego nie zrobili to dlaczego mieliby to teraz robic? Zasady TPA te struktury nie negują, prąd musi pójśc po drutach, a odrębna kwestią jest umowa o dostawę - z kim odbiorca to zrobi to może być jego wybór. Dostarczjący energię wg. Juchniewicza to taki wilk który broni swojego terytorium żeby bez przeszkód zjeść swoja ofiarę. Powinien pamiętać że przy jedzeniu lepiej jest dla wilka jak ofiara jest tłusta ( zatem efektywność żywienia ofiary działa na korzyść smakowa wilka) . Az się roi od eleganckiej konfabulacji.
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI

Autor: MAX 14.05.2004r. 11:17
Pachnie mi ten artykuł lepperyzacją, choć naspisany eleganckim językiem. Jeśli rynkowe regóły gry prowadzą do bezpieczeństwa to może URE weźmie na siebie ciężar i skutki ubezpieczenia od awarii związanych z wystepowaniem żywiołu rynku. Warto pamiętać kto jest zwolennikiem nowej filozofii, ale żeby odróżnić czas odpowiedzialności "sekretrzy z minionej epoki" od czasu odpowiedzialnej rynkowej polityki URE - to tę odpowiedzialność materialną powinien sygnować Prezes Juchniewicz. łatwo się o rynku mówi jeśli nie przewidzi sie jego skutków, to społeczeństwo powinno się szczególnie przyglądać eksperymentom proponowanym przez wszystkowiedzących urzędników.
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI

Autor: ciekawy-2 14.05.2004r. 12:26
A mnie opinie pisces, cancer i max pachną obroną własnych zagrożonych interesów energetyki, dla której odbiorca to tykający licznik, a jedyne co może powiedzieć to tyk, tyk, tyk.
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI

Autor: MP 17.05.2004r. 07:53
Rozumiem, że "niewidzialna reka rynku" robi wszystko żeby dać prąd ludziom za darmo (wielkie konsorcja nic tylko myślą jak by ... ).
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI

Autor: pion 17.05.2004r. 09:42
zgadzam się z Panem Prezesem, że "tabakiera jest dla nosa". Energetyka jest dla klientów i zyje dzieki ich pieniądzom. I właściwie odbiorcy nie interesuje czy firmy energetyczne bedą zintegrowane pionowo czy poziomo czy poprzecznie. Bardzo interesuje go natomiast cena kupowanego towaru i pewność dostaw. Zgadzam sie również z twierdzeniem, że to konkurencja ma dominujący wpływ na kształtowanie cen. Mam wątpliwości czy, mając na uwadze interesy klienta integracja pionowa energetyki jast strukturą własciwą. Nie znajduję przekonujących i konkretnych argumentów dowodzacych, że struktura pionowe jest bardziej efektywna. Natomiast na pewno jest bardziej korzystna dla producenta, i w imę jego interesów lansuje się teorie głoszace wyższość łączenia producenta z dystrybucją .
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI

Autor: myślący??? 17.05.2004r. 15:05
wyobrażmy sobie taki oto obrazek ... 98% handlu w Polsce opanowało 5 wielkich sieci (Auchan, Geant itd.) ... produccenci żywności (i innych dóbr szybko zbywalnych) dostali/kupili te 5 sieci ... dodajmy jeszcze do tego fakt że te sieci handlowe rozlokowane są terytorialnie tzn kazda opanowała jakis region Polski .. Auchan np. mazowsze, Geant pomorze a Real śląsk ... kto trafnie przewidzi ruch cenowy w tych sieciach i takiej sytuacji???
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI

Autor: Radlak Sł 17.05.2004r. 22:11
Jedynym celem przyświecającym kosolidacji w elektroenergetyce powinien być liberalny rynek energii, nie moze być więc mowy, na tym etapie, o tworzeniu struktót pionowych,/ czego nie nalezy wykluczyć w późniejszym oktesie/mówienie, że taka koncepcja jest słuszna to manipulacja opinnią ludzi, którzy niewiele na ten temat wiedzą!
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI

Autor: AN 19.05.2004r. 12:33
Po przeczytaniu artykuły można wywnioskować, iż JUCHNIEWICZ MUSI ODEJŚĆ. 1. Facet ściąga haracz z producentów i dystrybutorów dzięki któremu ma prace i nie chce mu się szukać w kosztach rozdziału na wytwarzanie i przesył (kto by chciał aby dokładano mu obowiązków). 2. Większość firm wytwórczych i dystrybucyjnych jeszcze jest w rękach PAŃSTWA więc jak PAŃSTWOWY (bo chyba o tym mówimy) podmiot może kupić od PAŃSTWA firmę należąca do PAŃSTWA. 3. Koncerny zachodnie o których tak chętnie pan mówi to giganty finansowe które dzięki swojej wielkości (wydobycie, wytwórcy, dystrybucja energii ciepła wody odbiór ścieków itp.) mogą zaciągać kredyty lub w większości przypadków same siebie finansują czego o POLSKIEJ energetyce nie można powiedzieć. 4. Firmy Polskie przy zachodnich koncernach wyglądają jak mały sklepik przy Hipermarkecie (wcześniej czy później muszą upaść a ceny w dłuższym horyzoncie czasowym na pewno nie spadną – PATRZ obecnie Niemcy). 5. Tak chętnie krytykuje Pan energetyków a kto przedstawił koszt wynikające z szybkiego dostosowania energetyki w traktacie akcesyjnym do UE na pewno nie ci „ekonomiści” którzy go podpisali (należy zainwestować kilkadziesiąt miliardów zł aby spełnić te wymogi- ciekawe kogo na to stać energetków??? A może klientów końcowych???). 6. Dlaczego nie podnosi Pan pod dyskusję udziału podatków w cenie energii, może LUDZIE dowiedzieli by się iż udział podatków w cenie końcowej jest jeden z największych w EUROPIE (możliwość obniżenia ceny o kilkanaście %). 7. Zapomniał Pan dodać, iż tzw. Zielona energia jest nawet kilkakrotnie razy droższa niż tzw. Brudna energia. Zwykły zjadacz chleba w PAŃSTWIE na dorobku ma gdzieś tą energię jeżeli ceny energii spadną ale traktat akcesyjny spowoduje iż cena końcowa będzie rosła gdyż udział „zielonej energii” musi w najbliższych latach rosnąć. W podsumowaniu można powiedzieć , iż używa pan liczb w dowolny dla Pana sposób oderwany od rzeczywistości w jakiej Pan żyje dlatego jest Pan osamotniony w głoszonych przez Pana poglądach. Siedem lat to szmat czasu może sam Pan zrezygnuje dla dobra Polski i Polaków.
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI
Dodaj nowy Komentarze ( 11 )

DODAJ KOMENTARZ
Redakcja portalu CIRE informuje, że publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu CIRE. Redakcja portalu CIRE nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Przesłanie komentarza oznacza akceptację Regulaminu umieszczania komentarzy do informacji i materiałów publikowanych w portalu CIRE.PL
Ewentualne opóźnienie w pojawianiu się wpisanych komentarzy wynika z technicznych uwarunkowań funkcjonowania portalu. szczegóły...

Podpis:


Poinformuj mnie o nowych komentarzach w tym temacie


PARTNERZY
PGNiG TERMIKA
systemy informatyczne
Clyde Bergemann Polska
PAK SERWIS Sp. z o.o.
ALMiG
GAZ STORAGE POLAND
GAZ-SYSTEM S.A.
Veolia
PKN Orlen SA
TGE
Savangard
Tauron
DISE
BiznesAlert
Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL
Energy Market Observer
Gazterm
Innsoft



cire
©2002-2020
mobilne cire
IT BCE