ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIRE
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.


SPONSORZY
ASSECO
PGNiG
ENEA

Polska Spółka Gazownictwa
CMS

PGE
CEZ Polska
ENERGA





SERWIS INFORMACYJNY CIRE 24

Bando: regulator mógł złagodzić wzrost cen energii bez ingerencji w rynek
10.05.2019r. 17:51

Regulator mógł złagodzić efekty wzrostu cen energii, nie potrzebna była ustawowa ingerencja w rynek energii - ocenił Prezes Urzędu Regulacji Energetyki Maciej Bando podczas debaty o rynku energii, zorganizowanej w piątek przez Instytut Jagielloński.

Maciej Bando oceniał, że autorzy ustawy i głosujący za nią zapomnieli, iż są regulatorzy, powołani do stania na straży rynku i konsumentów. "Jakby pozwolono działać regulatorom, mielibyśmy zapewne niewielkie wzrosty cen energii, w pełni naturalne i wytłumaczalne" - mówił. "Przez 20 lat potrafiliśmy osłonić i producentów, i konsumentów przed niedobrymi wpływami rynku. Doskonale byśmy sobie poradzili z tym przypadkiem, konsumenci zapłaciliby najwyżej parę zł więcej" - argumentował Bando. W tym samym czasie gaz również mocno podrożał, a rachunki praktycznie stoją w miejscu - wskazał.

Marcin Matyka z kancelarii Andersen Tax&Legal oceniał z kolei, że z punktu widzenia prawnika ustawy "prądowej" w ogóle nie powinno być, bo nie wiadomo jak ją stosować. Jak mówił Matyka, prawnicy dostają liczne pytania, czy przedsiębiorstwo może stosować przepisy, które tak na prawdę działają na jego szkodę, czy może nie stosować nie będąc pewnym, czy nie łamie się innych przepisów.

Prezes niezależnego sprzedawcy energii elektrycznej i gazu HEG Piotr Kasprzak podkreślał, że przez brak rozporządzenia wykonawczego do ustawy nie wie, co robić. "Z tego co wiem, jedni sprzedawcy czekają na rozporządzenie, inni sprzedają prąd po cenach 2019 r., tak jakby ustawa nie obowiązywała" - stwierdził.

Bando wskazywał również na spadek konkurencji na rynku energii. "Powinno być tak, że jak chcesz mieć taniej, to idziesz do konkurencji. Ale tej już nie ma, a jak jeszcze jest, to popadnie w finansowe tarapaty, jeśli nic się nie zmieni" - mówił prezes URE.
Spółek obrotu, które próbują konkurować jeszcze z narodowymi czempionami jest już bardzo mało, a regulacje dodatkowo utrudniają im działanie - dodał Matyka. Prezes Instytutu Jagiellońskiego Marcin Roszkowski oceniał natomiast, że za decyzje polityków zapłacą spółki obrotu, które upadną, jeśli nie są powiązane korporacyjnie z wytwarzaniem energii. "To 10-15 proc. rynku. Oni zapłacą za tą ustawę" - mówił Roszkowski.

Ustawa "prądowa" z 28 grudnia została już raz znowelizowana, natomiast ciągle nie weszły w życie rozporządzenia, zwierające przepisy wykonawcze. Rząd prowadzi również dyskusje z Komisją Europejską ws. zgodności z prawem unijnym przepisów. To interwencjonizm w czystej postaci, są poważne argumenty za tym, żeby Komisja Europejska na taką ustawę się nie zgodziła - ocenił Marcin Matyka. Zdaniem Roszkowskiego, prawdopodobnie skończy się na zamrożeniu cen dla gospodarstw domowych, odrębnymi przepisami dla przedsiębiorstw energochłonnych oraz cenami rynkowymi dla reszty.

Z kolei prezes Instytutu Energetyki Odnawialnej Grzegorz Wiśniewski wskazywał, że Polska - w odróżnieniu od innych państw - nie ma żadnych prognoz cen energii. Bez takich prognoz nie da się podjąć żadnych decyzji inwestycyjnych - dodał. Według Wiśniewskiego, zamrożenie cen energii ustawą sprawiło, że nie opłaca się inwestować w efektywność energetyczną i instalacje prosumenckie. Właściwe podejście to stopniowy wzrost cen energii, nie wolno doprowadzić do powstania abonamentowego modelu cen energii, bo wtedy nikomu nic nie będzie się opłacało - stwierdził Wiśniewski.

Dodaj nowy Komentarze ( 13 )

WIĘCEJ NA TEN TEMAT W SERWISACH TEMATYCZNYCH

KOMENTARZE ( 13 )


Autor: czekam 10.05.2019r. 20:05
ta ostatnia niedziela ;)
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI

Autor: zgryźliwy 11.05.2019r. 11:25
Płacze jak Balcerowicz: "nie zabierajcie mi mojego kapitalizmu..." Deja vu, z francuskiego już widziałem. Dodajmy kapitalizmu pasożytniczego, które nie tworzy żadnej wartości dodanej. System el.en. może działać bez giełdy, bez przymusu uczestnictwa w giełdzie i bez UREgulowań na giełdzie. A nawet bez systemu socjalistycznych dotacji do walki z "monopolem". Monopolistyczne wielkoskalowe elektrownie węglowe dostarczały prąd po 150 zł/MWh. Konkurencyjne wiatraki po 300 zł/MWh. Trzeba coś było z tym zrobić, więc wprowadzono monopolistom kary CO2, żeby podnieśli cenę do 300 zł/MWh i wreszcie wolne wiatraki mogą konkurować na "liberalnych" zasadach z monopolem, który szczególnie bezczelnie podnosi głowę, gdy nie wieje.
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI

Autor: pesel 13.05.2019r. 06:36
Szkoda, że wspominane z nostalgią czasy minęły, tak miło było i do życia energetykom wystarczyła pensja na poziomie 30 dolarów a teraz to i 1000 jest mało.
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI

Autor: Spokojny 15.05.2019r. 18:40
Ceny energii z wiatraków na ostatniej aukcji OZE to poniżej 200 zł. Cena energii z nowej elektrowni węglowej nawet przy niskim koszcie CO2 nie jest niższa.
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI

Autor: cyborg 20.05.2019r. 09:42
Do ceny energii z aukcji dolicz koszty związane z wytwarzaniem energii w OZE (szczególnie koszty bilansowania energii przez operatora sieci), które zostały w taryfie presyłowej i dystrybucyjnej przerzucone na społeczeństwo.
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI

Autor: Zygmunt Parczewski 11.05.2019r. 18:48
Żal mi pana 'zgryźliwego', gdyż pisze to co wie, a nie za bardzo chyba wie co pisze. Wynika z tego, że najlepiej było wg pana przed rokiem 1989? Być może energetykom i cennikom na paliwa i energię. Zapewne może pan konkurować z ministrem K. Tchórzewskim, który przygotowując po prostu idiotyczną ustawę 'prądową' przywołał demony energetyczne rodem z PRL. Przypomnę, że w tamtym raju energetycznym np. np. ciepło sieciowe było o ok. 20-25% tańsze od spalanego węgla. Że węgla w Polsce w późnym okresie tow. Gierka wydobywaliśmy pod prawie 200 mln ton, przy czym był to tzw. węgiel z kamieniem, do kruszenia którego i mieszania z węglem kupowano i instalowano w kopalniach specjalne maszyny. Że wówczas zasolenie Wisły pod Wawelem były ok. 2-razy WYŻSZE niż zasolenie w Bałtyku. Że cena gazu ziemnego w Polsce, szczególnie dla gosp.domowych była jedną z najniższych na świecie itp. Prawdziwe eldorado. Wówczas nikt nie mówił ani pisał i o smogu, i o innych zanieczyszczeniach. Wszyscy byli zdrowi i szczęśliwi. A dzisiaj niektórzy z nich są 'tylko zgryźliwi'. I dlatego żal mi pana 'zgryźliwego'...
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI

Autor: Janek 12.05.2019r. 06:58
Popieram Pana komentarz
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI

Autor: Wojciech Kułagowski 12.05.2019r. 09:01
Szanowny Panie Zygmuncie, nic dodać nic ująć, trochę smute, że po trzydziestu latach nadal są takie "tęsknoty". pozdrawiam
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI

Autor: energetyk 1 13.05.2019r. 11:44
pytanie skoro regulator mógł coś zrobić to gdzie był w lipcu, sierpniu i dalej w 2018 roku? mógł i nic nie zrobił a teraz będzie wielce biadolił. a na temat ustawy napisanej na "desce sedesowej" w toalecie sejmowej to już w ogóle szkoda gadać.....
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI

Autor: zgryźliwy 13.05.2019r. 11:44
Żal mi Pana Zygmunta, który po 30 latach budowania kapitalizmu nie zrozumiał, że również dąży tylko do swojego wyidealizowanego wzorca. W pełni wolna gospodarka nie istnieje i zawsze będzie sterowana w myśl czyichś interesów. Każecie mi z dziecięcą naiwnością wierzyć w wolny rynek, podczas gdy są tylko brudne gry narodowych i ponadnarodowych gigantów. Owszem, są krótkie okresy przejściowe po obaleniu lokalnych władz, kiedy panuje krótkotrwała "wolność", ale nie po to się wprowadza wolność i demokrację, żeby wygrał rynek, tylko żeby lokalne monopole obalić, a wprowadzić prymat swoich gigantów. Także Panowie nie opisałem swoich "tęsknot", tylko realistycznie oceniłem stan bieżący, albowiem wy również gonicie za marzeniami, tylko tym razem o 100 % liberalizacji. Szukajmy złotego środka. Na pewno chcecie, abyśmy energetykę również zamienili w hurtownię Amazona ?
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI

Autor: Praw 21.05.2019r. 10:26
Pan Zygmunt nie jest chyba jednak zwolennikiem liberalizmu lecz raczej socjalizmu. Regulacje, koncesje, tysiące stron przepisów to jest efekt "liberalizacji" (bez tego nie byłoby OZE). Wystarczy porównać prawo energetyczne w 1998 roku i dziś. Dodam, że w okresie 1990-98 żadnego prawa energetycznego nie było i energetycy szybko skończyli z nieefektywnością, stopniami zasilania itd. Dziś mamy prawo energetyczne z artykułami z nr z literkami (aż nawet literek braknie). Do tego mamy liczne ustawy okołoenergetyczne, mamy przepisy o efektywności itd. Co to ma wspólnego z liberalizmem, moim zdaniem nic, to klasyczny socjalizm dla niepoznaki zwany rynkiem ze świadectwami "ditlenku" węgla, białymi, żółtymi, zielonymi, czerwonymi, fioletowymi (zapewne o czymś tam zapomniałem bo koloryzacja jest rozwinięta). Do tego regulacje poboczne, ale istotne jak np. prawo budowlane z przepisami energetycznymi okołobudowlanymi. Można tak prawie w nieskończoność. Pożywkę mają tylko prawnicy i szkolący (na ogół też prawnicy). To jest efekt "rynku", co do reszty ma pan rację.
PS
P. Zygmunt zapomniał, że od czasów gierkowskich minęło ok. 40 lat.
PS 2
Napisano w artykule, że Polska nie ma prognoz cen ee. A jakby były to byłby zapewne cud. Sorry ale nawet trudno to komentować. A co ma wybór inwestycyjny do robionych przez nie wiadomo kogo prognoz? Gdybyśmy się na planach i prognozach opierali byłoby zabawnie i strasznie bo zaraz pojawiliby się prawnicy co podaliby państwo polskie gdzieś w świecie do sądu za wprowadzenie w błąd. I mogliby wygrać, znając obecny świat.
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI

Autor: sceptyk 13.05.2019r. 12:10
Ale, czy wtedy tvpis mogła by chwalić dobroczyńcę? W Wenzueli paliwo jest darmowe. Nasi mogą kazać za darmo prąd dostarczać.
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI

Autor: Dynamites 22.05.2019r. 14:15
Na pewno organ PO czyli GW i TVN bedzie i wychwala POmylencow ze schetyna na czele...
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI
Dodaj nowy Komentarze ( 13 )

DODAJ KOMENTARZ
Redakcja portalu CIRE informuje, że publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu CIRE. Redakcja portalu CIRE nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Przesłanie komentarza oznacza akceptację Regulaminu umieszczania komentarzy do informacji i materiałów publikowanych w portalu CIRE.PL
Ewentualne opóźnienie w pojawianiu się wpisanych komentarzy wynika z technicznych uwarunkowań funkcjonowania portalu. szczegóły...

Podpis:


Poinformuj mnie o nowych komentarzach w tym temacie


PARTNERZY
PGNiG TERMIKA
systemy informatyczne
Clyde Bergemann Polska
PAK SERWIS Sp. z o.o.
ALMiG
Elektrix
GAZ STORAGE POLAND
GAZ-SYSTEM S.A.
Veolia
PKN Orlen SA
TGE
Tauron
DISE
BiznesAlert
Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL
Energy Market Observer
Innsoft



cire
©2002-2019
mobilne cire
IT BCE