Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2019-09-18 00:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:

Rząd szykuje dopłaty do stacji ładowania. Na jakich warunkach?

Jak czytamy w portalu Gramwzielone.pl, Ministerstwo Energii rozpoczęło konsultacje projektu sprawozdania z realizacji tzw. Krajowych ram polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Dokument wskazuje zachęty, których wdrożenie ma się przyczynić do wzrostu wykorzystania pojazdów z alternatywnym napędem. Chodzi m.in. o dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych i stacji ładowania.

Zgodnie z planami przedstawionymi przez Ministerstwo Energii, do końca 2020 roku w 32 wybranych aglomeracjach w Polsce ma być rozmieszczonych 6 tys. punktów ładowania samochodów elektrycznych o normalnej mocy, 400 punktów ładowania o dużej mocy, a także 70 punktów tankowania gazu ziemnego CNG.

Ministerstwo wylicza, że na koniec lipca br. w naszym kraju istniało 971 punktów ładowania o normalnej mocy, 486 punktów ładowania o dużej mocy, a także 28 stacji tankowania gazu ziemnego CNG.

W tym czasie w Polsce używanych było 4009 pojazdów elektrycznych, 2321 pojazdów hybrydowych typu plug- in, a także 4900 pojazdów napędzanych gazem ziemnym CNG.

Rozwój infrastruktury paliw alternatywnych oraz pojazdów zasilanych takimi paliwami ma być finansowany ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, powołanego nowelizacją ustawy o biopaliwach i biokomponentach z 6 czerwca 2018 r.

Ministerstwo Energii deklaruje, że ze środków Funduszu wspierani będą m.in. przedsiębiorcy budujący punkty ładowania oraz tankowania pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi, producenci ekologicznych środków transportu, samorządy inwestujące w czysty transport publiczny, wytwórcy biokomponentów, jak i podmioty chcące zakupić nowe pojazdy zero- i niskoemisyjne.

Zarządzanie FNT powierzono Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Trzecim uczestnikiem wspierającym działanie Funduszu jest Bank Gospodarstwa Krajowego, który zapewnia obsługę bankową FNT.

Ministerstwo Energii chce dofinansować ze środków Funduszu m.in. budowę infrastruktury ładowania pojazdów energią elektryczną, CNG, LNG lub wodorem. Beneficjentem takiego wsparcia mają być przedsiębiorcy.

Wysokość dofinansowania w przypadku stacji ładowania energią elektryczną o mocy do 22 kW ma wynosić do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 25,5 tys. zł na jedną stację. W przypadku stacji ładowania o mocy powyżej 22 kW przewidziano również dopłatę do 50 proc., ale nie więcej niż 150 tys. zł na jedną stację.

Przewidziano też dopłaty do stacji ładowania energią elektryczną pojazdów transportu publicznego. Maksymalna dopłata wyniesie w tym przypadku 50 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 240 tys. zł na jedną stację.

W przypadku stacji ładowania CNG, LNG i wodorem przewidziano również 50-procentowe dopłaty przy zachowaniu maksymalnych kosztów kwalifikowanych na poziomie odpowiednio 750 tys. zł, 1,2 mln zł oraz 3 mln zł.

Oprócz dopłat do instalacji stacji ładowania w przekazanym do konsultacji dokumencie Ministerstwo Energii potwierdza plan wprowadzenia dopłat do zakupu samochodów napędzanych energią elektryczną, CNG, LNG, lub wodorem.

W przypadku elektrycznych samochodów osobowych z kategorii M1 (przewóz osób do 8 miejsc, DMC poniżej 3,5 t ) proponowana jest dopłata do 30 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 36 tys. zł na jeden pojazd. Maksymalna cena samochodu ma wynosić 125 tys. zł.

W przypadku elektrycznych pojazdów z kategorii M2 (przewóz osób powyżej 8 miejsc, DMC od 3,5 do 5 t), a także N1 (przewóz ładunków, DMC do 3,5 t) proponowana jest dopłata również do 30 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 70 tys. zł na jeden pojazd.

W przypadku kategorii N2 (przewóz ładunków, DMC od 3,5 do 12 t) proponowana jest dopłata również do 30 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 150 tys. zł na jeden pojazd.

W przypadku kategorii N3 (przewóz ładunków, DMC powyżej 12 t) proponowana jest dopłata również do 30 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 200 tys. zł na jeden pojazd.

Natomiast w przypadku elektrycznych pojazdów z kategorii L (pojazdy dwu- lub trójkołowe, niektóre pojazdy czterokołowe; motorowery, motocykle) zaproponowano dopłatę do 30 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 5 tys. zł na pojazd.

Również 30-procentowe dopłaty, ale przy niższych maksymalnych kosztach kwalifikowanych zaproponowano w przypadku pojazdów zasilanych CNG/LNG. W przypadku pojazdów z grupy M1 zaproponowano 30-procentową dopłatę, ale przy maksymalnym koszcie kwalifikowanym 20 tys. zł na pojazd i przy maksymalnej cenie pojazdu 125 tys. zł.

Z kolei w grupie pojazdów M1 zasilanych wodorem Ministerstwo Energii proponuje wsparcie do 30 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 100 tys. zł na jeden pojazd.

Ministerstwo Energii podkreśla, że oprócz dopłat przewiduje się dodatkowe zachęty mające przyczynić się do popularyzacji pojazdów z alternatywnym napędem.

Chodzi o możliwość poruszania się po buspasach przez pojazdy elektryczne, możliwość wjazdu do strefy czystego transportu, bezpłatne parkowanie oraz miejsca parkowania przeznaczone tylko dla pojazdów elektrycznych, brak wymogu uzyskania pozwolenia na budowę stacji ładowania, zwiększenie informacji o dostępności infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, a także obowiązki nałożone na samorządy w zakresie minimalnej liczby stacji ładowania.

Jak czytamy w dokumencie opracowanym przez resort energii, jeśli wyniki monitorowania zakończonego na przełomie 2019/2020 r. wykażą, że liczba ogólnodostępnych stacji ładowania w danej gminie nie odpowiada minimalnej liczbie określonej w przepisach projektowanej ustaw dla gminy danej wielkości, władze takiej gminy będą zobowiązane do przygotowania planu rozwoju infrastruktury. Za budowę punktów ładowania w tym przypadku będzie odpowiadał operator sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej.

Dodatkowym narzędziem ma być obowiązek wyposażenia urzędowych flot pojazdów w pojazdy elektryczne.

Ustawa o elektromobilności nałożyła na centralne organy administracji państwowej obowiązek wyposażenia floty pojazdów w obsługującym je urzędach w pojazdy elektryczne, których udział od dnia 1 stycznia 2025 r. będzie wynosił co najmniej 50 proc.

W przypadku jednostek samorządu terytorialnego, których liczba mieszkańców przekracza 50 tys., udział procentowego udziału pojazdów elektrycznych we flocie pojazdów służących do obsługi urzędu od początku 2025 r. ma wynosić co najmniej 30 proc.
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.