Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2021-01-20 13:45
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Czy przemysł morski doczeka się prawdziwej rewolucji?

Czy przemysł morski doczeka się prawdziwej rewolucji?

Statki pasażerskie oraz transportowe kursujące pomiędzy państwami spalają niewyobrażalne ilości ropy, co przyczynia się do ogromnej emisji zanieczyszczeń. Rozwiązanie na to może mieć DFDS - duńska firma żeglugowa.

Przemysł morski jest często pomijany w przypadku zagadnień klimatycznych. To samochody oraz fabryki najczęściej wymienia się jako prowodyrów tragicznych w skutkach zanieczyszczeń. W rzeczywistości transport wodny emituje blisko 940 milionów ton CO2 rocznie, co odpowiada za 2,5% globalnej emisji gazów cieplarnianych na ziemi.

Unia Europejska już od dłuższego czasu apeluje o rozwój jednostek wodnych, opartych na silnikach elektrycznych lub wiatrowych. Pomimo tego, kompanie spedycyjne bazujące na żegludze morskiej wciąż opierają się na oleju napędowym. Rozwój technologii, które w dużym stopniu ograniczyłyby emisje zanieczyszczeń oraz zastąpienie lub modernizacja dotychczasowej floty często przewyższają racjonalne koszty całego pomysłu.

Jednym z rozwiązań tego problemu może być projekt duńskiej, międzynarodowej firmy spedycyjnej DFDS, która od pewnego czasu pracuje nad napędem elektrycznym opartym na wodorowych ogniwach paliwowych. Silniki tego rodzaju nie tylko przyczyniłby się do zmniejszenia szkodliwej emisji, ale dodatkowo automatycznie produkowały oczyszczoną wodę w trakcie podróży. Oczywiście wciąż pozostaje kwestia wytworzenia odpowiedniej ilości wodoru, zdolnej do napędzenia transportowców.

Tu do akcji wkracza lokalna firma energetyczna Orsted, która już teraz współpracuje z DFDS i innymi, liczącymi się graczami z branży, aby produkować zielony wodór za pomocą elektrolizy. Sposób ten polega na rozszczepianiu wody na wodór i tlen poprzez farmy wiatrowe ustawione na morzu. Kilka z nich już teraz znajduje się w pobliżu portu w Kopenhadze. DFDS jako początkowy główny nabywca tak wytworzonego paliwa, ma nadzieję pomóc zwiększyć popyt na wodór, ożywić rynek i ostatecznie obniżyć ceny tworzenia potrzebnej do jego produkcji infrastruktury.

Choć rozwiązanie to wydaje się idealne, nie można zapomnieć o jego wadach. Wodór owszem, emituje tylko wodę, ale jego zastosowanie wiąże się z wieloma kwestiami bezpieczeństwa. Paliwo wodorowe musi nie tylko być utrzymywane w ekstremalnie niskich temperaturach, ale także pod bardzo wysokim ciśnieniem, około 250 barów. Samo w sobie jest także niezwykle wybuchowe.

Oznacza to, że cała flota statków musiałaby zostać całkowicie od nowa zaprojektowana. Mowa tu m.in o całej elektronice wykorzystywanej do sterowania maszynownią, która musiałaby spełniać rygorystyczne kryteria dotyczące ewentualnego zapłonu. Ponadto sam wodór zajmuje dużo więcej miejsca niż standardowe paliwo, a to może być sporym wyzwaniem w przypadku statków transportowych, gdzie każda przestrzeń jest na wagę złota.

Oczywiście rozwiązaniem jest możliwość stosowania specjalnie zaprojektowanych systemów hybrydowych, które działałyby na podobnej zasadzie, co w samochodach. Statki mogłyby korzystać z napędu wodorowego w pobliżu portu, co przyczyniłoby się do zmniejszenia lokalnego zanieczyszczenia, a na otwartych akwenach uruchamiałyby silniki spalinowe.

Inny ciekawy pomysł przedstawiło niedawno szwedzkie konsorcjum, prezentując koncept promu napędzanego energią wiatrową. Oceanbird - bo tak się ma nazywać jednostka, będzie wyposażony w wykonane ze stali i materiałów kompozytowych żaglopłaty, których obrotowa podstawa ma umożliwić optymalne łapanie wiatru, niezależnie od warunków. Statek będzie mógł także dodatkowo obniżać lub skracać powierzchnie "skrzydeł". Połączenie technologii lotniczej i stoczniowej ma umożliwić rozpędzenie się jednostce do nawet 10 węzłów (ok 20 km/h).

Niezależnie od tego, które z rozwiązań okaże się lepsze i bardziej przystępne, nie ulega wątpliwością, że transport wodny czekają równie wielkie zmiany, co obecną motoryzację.

Źródło: interia.pl
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.