Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2020-03-13 00:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:

Deklarowana wielkość mocy bezpiecznej a obowiązki OSD

Przyjęcie przez operatorów systemów dystrybucyjnych przy opracowywaniu planów ograniczeń w dostarczaniu i poborze energii elektrycznej deklarowanej przez odbiorców mocy bezpiecznej na poziomie zbliżonym do mocy umownej może mieć negatywne skutki nie tylko dla Krajowego Systemu Elektroenergetycznego (KSE), ale także dla OSD w świetle ich obowiązków w zakresie utrzymania sieci w należytym stanie oraz jej bezpieczeństwa. Obowiązujące przepisy nie dają jednak operatorom prawa do weryfikacji poziomu mocy zadeklarowanej przez odbiorcę i jej zakwestionowania.

W związku z wprowadzeniem ograniczeń w dostarczaniu i poborze energii elektrycznej w sierpniu 2015 roku wielu odbiorców nie zdołało dostosować się do ustalonych przez właściwych OSD ograniczeń w zakresie wynikającym z przyjętych planów ograniczeń. Skutkiem tego było nałożenie przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki licznych kar pieniężnych na podstawie art. 56 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 roku Prawo energetyczne (Dz. U. z 2019 roku, poz. 755 t.j. ze zm., dalej: Pe).

Praktyka rynkowa pokazuje, że przy opracowywaniu przez OSD planów ograniczeń w dostarczaniu i poborze energii odbiorcy coraz częściej starają się zawyżać minimalny poziom mocy obowiązujący przy wprowadzeniu 20. stopnia zasilania (tzw. moc bezpieczna), deklarując tę wartość na poziomie zbliżonym do mocy umownej, a więc obowiązującym przy wprowadzeniu 11. stopnia zasilania. Najczęściej odbiorcy tłumaczą to tym, że ustalenie poziomu mocy bezpiecznej na poziomie mocy umownej gwarantuje pracę urządzeń, które nie są uruchamiane w normalnym trybie (np. instalacje przeciwpożarowe), w związku z czym, powołując się na par. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady Ministrów z 23 lipca 2007 roku w sprawie szczegółowych zasad i trybu wprowadzania ograniczeń w sprzedaży paliw stałych oraz w dostarczaniu i poborze energii elektrycznej lub ciepła (Dz. U. z 2007 roku, nr 133, poz. 924 ze zm., dalej: rozporządzenie ws. ograniczeń) twierdzą, że obniżenie mocy poniżej tego poziomu spowoduje zagrożenie bezpieczeństwa osób oraz uszkodzenie lub zniszczenie obiektów technologicznych. Z punktu widzenia odbiorców takie działanie wydaje się uzasadnione. Gwarantuje im bowiem dalszą możliwość pracy urządzeń w przypadku wprowadzenia ograniczeń i zabezpiecza ich przed nałożeniem przez Prezesa URE kary za niedostosowanie się do potencjalnie wprowadzanych przez OSD ograniczeń. Natomiast z perspektywy OSD, jak i pośrednio innych odbiorców, taka praktyka może mieć negatywne skutki. Wprowadzenie ograniczeń w poborze energii elektrycznej ma za zadanie ochronę sieci elektroenergetycznej i bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej w sytuacjach kryzysowych. Ustalenie mocy bezpiecznej na poziomie mocy umownej w sposób oczywisty godzi bezpośrednio w cel wprowadzania ograniczeń i zagraża prawidłowemu funkcjonowaniu KSE.

Przyjęcie w planie ograniczeń wielkości mocy bezpiecznej na poziomie mocy umownej może mieć negatywne skutki także dla samego OSD w świetle jego obowiązków w zakresie utrzymania sieci w należytym stanie oraz bezpieczeństwa sieci. OSD to podmiot odpowiedzialny za szczególny element KSE, jakim jest sieć dystrybucyjna. Jako przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się dystrybucją energii, zgodnie z art. 4 ust. 1 Pe, OSD jest obowiązany utrzymywać zdolność urządzeń, instalacji i sieci do realizacji zaopatrzenia w tę energię w sposób ciągły i niezawodny, przy zachowaniu obowiązujących wymagań jakościowych. Wynikający z tego przepisu obowiązek o charakterze publicznoprawnym określa minimalny poziom należytej staranności oczekiwanej od podmiotu profesjonalnie zajmującego się działalnością w zakresie dystrybucji energii elektrycznej. Na każdym OSD spoczywa więc obowiązek utrzymania sieci w należytym stanie oraz konieczność przewidywania sytuacji potencjalnie niebezpiecznych, mogących zagrażać sieci, oraz podejmowania właściwych działań z odpowiednim wyprzedzeniem. Szczegółowy wykaz obowiązków OSD w zakresie bezpieczeństwa sieci określono w art. 9c ust. 3 Pe. Wśród wymienionych w tym przepisie obowiązków do najważniejszych w kontekście bezpieczeństwa sieci można zaliczyć:
- prowadzenie ruchu sieciowego w sieci dystrybucyjnej w sposób efektywny, z zachowaniem wymaganej niezawodności dostarczania energii elektrycznej i jakości jej dostarczania, oraz we współpracy z operatorem systemu przesyłowego elektroenergetycznego w obszarze koordynowanej sieci 110 kV;
- eksploatację, konserwację i remont sieci dystrybucyjnej w sposób gwarantujący niezawodność funkcjonowania systemu dystrybucyjnego;
- zarządzanie przepływami energii elektrycznej w sieci dystrybucyjnej oraz współpracę z operatorem systemu przesyłowego elektroenergetycznego w zakresie zarządzania przepływami energii elektrycznej w koordynowanej sieci 110 kV;
- utrzymanie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa pracy sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej oraz współpracę z operatorem systemu przesyłowego elektroenergetycznego lub systemu połączonego elektroenergetycznego w utrzymaniu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa pracy koordynowanej sieci 110 kV.

Wskazane w art. 9c ust. 3 Pe wyliczenie nie ma charakteru wyczerpującego i nie reguluje całości obowiązków OSD, do których odwołują się również inne przepisy prawa. Można zaliczyć do nich m.in. obowiązek opracowywania przez OSD planów ograniczeń w dostarczaniu i poborze energii elektrycznej, mający swoją podstawę w art. 11 Pe i podlegający konkretyzacji w par. 8 rozporządzenia ws. ograniczeń. Jest on ponadto skorelowany ze wskazanymi powyżej obowiązkami w zakresie utrzymania sieci w należytym stanie oraz zapewnienia bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej. Akceptowanie deklarowanej przez odbiorców mocy bezpiecznej może rodzić ryzyko niemożliwości zachowania przez OSD wymaganej niezawodności systemu oraz niedotrzymanie wymaganego poziomu bezpieczeństwa pracy sieci dystrybucyjnej, za której ruch jest odpowiedzialny. Przy sporządzaniu planu ograniczeń OSD, jako podmiot zajmujący się profesjonalnie dystrybucją energii elektrycznej, obowiązany jest do zachowania najwyższej staranności, jaka powinna cechować operatora systemu. Sporządzony plan ograniczeń powinien w sposób rzetelny i zgodnie z istniejącym stanem rzeczy odzwierciedlać zarówno rzeczywiste potrzeby odbiorców, jak i konieczność zapewnienia bezpieczeństwa pracy sieci. Brak zachowania przez OSD należytej staranności w tym względzie może powodować ryzyko naruszenia warunków koncesji, a nawet wszczęcia przez Prezesa URE, na podstawie art. 56 ust. 1 pkt 10 lub pkt 12 Pe, postępowania w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej z powodu niedbalstwa przy wykonywaniu obowiązków operatora.

Obowiązujące rozporządzenie ws. ograniczeń krytykowane jest za swoją nieprecyzyjność i problemy przy dostosowaniu się do jego wymagań. Nie przewiduje ono żadnego mechanizmu, który umożliwiłby OSD weryfikację i w razie potrzeby podważanie mocy bezpiecznej zadeklarowanej przez odbiorców. W orzecznictwie Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podkreśla się, że to odbiorca, jako podmiot profesjonalnie działający na rynku, obowiązany jest do ustalenia poziomu mocy, który będzie dla niego bezpieczny. Odbiorcy często pobierają moc na poziomie niższym niż moc umowna, zatem w wielu przypadkach deklarowana przez nich wysokość mocy bezpiecznej wydaje się nie mieć żadnego uzasadnienia w rzeczywistości. Wielkość mocy bezpiecznej determinowana jest przez par. 3 ust. 4 rozporządzenia, tj. nie może powodować w szczególności zagrożenia bezpieczeństwa osób oraz uszkodzenia lub zniszczenia obiektów technologicznych. Deklarowany przez odbiorcę poziom tej mocy nie powinien być jednak przyjmowany przez OSD automatycznie, a ustalany z uwzględnieniem potrzeb odbiorcy i możliwości wprowadzenia ograniczeń, specyfiki prowadzonej przez odbiorcę działalności gospodarczej lub stosowanego przez niego rodzaju produkcji, wykorzystywanych urządzeń, ale także podyktowany potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa dostaw energii i pracy sieci elektroenergetycznej (zob. wyrok SOKiK z 16 maja 2019 roku, sygn. XVII AmE 178/17). Dlatego też na gruncie aktualnych przepisów uzasadnione jest działanie OSD, polegające na wymaganiu od odbiorców wykazania, że zadeklarowana przez nich moc jest mocą bezpieczną, stanowiącą niezbędne minimum. Takie podejście jest jak na razie wszystkim, co może zrobić OSD działający z należytą starannością przy wykonywaniu swoich obowiązków w zakresie bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej.
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.